
Futómű Állítás
Ez a szolgáltatásunk jelenleg sajnos szünetel. Megértésüket köszönjük!
A futómű beállítás során megvizsgáljuk, hogy az autó kerekei a gyártó által megadott értékeknek megfelelően, egymással összehangolva futnak-e az úton. Ellenőrzzük, hogy a futómű a gyártó által megadott értékekre van-e beállítva, eltérés esetén elvégzik a szükséges beállításokat. A cél a maximális úttartás és biztonságos vezetési élmény biztosítása.
Miért fontos a futómű állítás?
Ennek több oka van, hogy miért nem szabad elhanyagolni a futómű rendszeres ellenőrzését. Ez a pár ezer forintos tétel rengeteg plusz költsétől, bosszúságtól és nem utolsó sorban veszélytől kímélhet meg.
A rosszul beállított futómű következményei lehetnek:
- A gumik idő előtt elkopnak: sérült, deformált lengőkar, rendellenes gumiköpeny kopást eredményez.
- Csökkent biztonság: az abroncsok nem tapadnak megfelelően az aszfalthoz, így jóval megnő a féktáv, kevésbé biztonságos a kanyarodás és vezetés.
- Kellemetlen vezetési élmény: a kormánynak folamatosan ellen kell tartani, különben az autó elhúz, vagy egy kissebb nyomvályog is képes eltéríteni az autóját ami síkos úton felettébb veszélyes.
Mivel, hogy a futómű alkatrészek és a gumi abroncsok sem olcsók, ezért a futómű állításon nem érdemes spórolni. Nem beszélve az ön a családja, és a közlekedés többi résztvevőjének biztonságáról.
Milyen jelek utalhatnak, hogy szükség van futómű állításra?
Ha az alábbi jelek valamelyikét észleli, akkor érdemes elvégeztetni a vizsgálatot:
- Egyenes úton valamelyik irányba elhúz az autó, és folyamatosan ellen kell tartania a kormányt.
- A kormány ferdén áll viszont a kerekek egyenesben vannak.
- Kanyarodás után a kormány nem tér vissza alaphelyzetbe.
- A gumik kissebb kanyarokban is nyikorognak.
- A gumik egyenletlenül kopnak: féloldalasan, foltokban, sávokban.
Hibás alkatrész okozhatja következőket is:
- A kormány egy bizonyos sebesség felett elkezd enyhén vagy erősebben rázni.
- Fékezésnél ráz a kormány.
A fenti jelenségek pusztán beállítási hibából nem jellemzőek, de centírozás és fék hibára is visszavezethetőek.



Ezeken a képeken látszik a legjobban, hogy a nem megfelelően beállított futómű miatt az abroncs futó felülete félre kopott, míg a másik fele majdnem hogy csak ép.
A futómű állítás során az alábbi dolgokat állítjukbe és ellenőrizzük autóján:
- Futómű átvizsgálása hibás alkatrész iránt, amik okozhatták annak rendellenes működését.
- Kormánymű ellenőrzése.
- A tengelytávolságot(a hátsó és első tengelyek távolságát)
- A nyomtávot
- A csapterpesztést
- Az utánfutás szögét
- A kerékdőlés szögét
- A kerékösszetartást
- Valamint a kanyarodási szögeltérést.
Csapterpesztés
A csapterpesztés adja a kormány visszatérítő erejét. Helyes beállítás esetén kanyarodás után a kormány automatikusan visszaáll alaphelyzetbe, tehát egyenesbe.
Az utánfutás szöge
A beálllítás célja a kormányzás iránystabilitásának biztosítása, illetve az egyenes irányú önbeállása.
Kerékdőlés
A kerékdőlés szög ellenőrzésének célja, hogy a gumiabroncsok haladás közben egyenletesen érintkezzenek az aszfalttal. Ha a kerékdőlés helytelenül van beállítva, akkor a tengelyek nagyobb terhelést kapnak, a gumiabroncsok pedig túlhevülnek és féloldalasan kopnak ahogy azt a fenti képeken is láthatják.
- Pozitív kerékdőlésnél a kerekek kissé kifelé állnak, így a gumiabroncsok külső része kopik.
- Negatív kerékdőlésnél a kerekek kissé befelé állnak, és a gumi belső része kopik.
A rosszul beállított kerésdőlést akár ön is láthatja: a helytelen beállítás úgy néz ki, mintha a kerekek terpeszben állnának. Ha az elülső kerekek dőlésszögének beállításai közt túl nagy a különbség, az autó erősen húzni fog valamelyik irányba.
Kerékösszetartás
A kerékösszetartás a gumiabroncsok elülső és hátsó része közti távolságot méri. A helyes beállítás javítja az autó nyomtartását, segíti a kanyarodást és minimalizálja a kormány holtjátékát.
- Ha a gumiabroncsok elülső végei közelebb vannak egymáshoz, akkor a kerekek összetartanak. Ilyenkor a gumik futófelülete a külső szélektől kezd kopni, a kanyarban pedig alulkormányzottságot érzékelhet.
- Ha a gumiabroncsok hátsó végei vannak egymáshoz közelebb, akkor a kerekek széttartanak. Ilyenkor a gumiabroncsok kopása a belső oldalról kezdődik el, és a jellegzetes, kézzel is kitapintható fűrészfogas kopás alakul ki. Vezetés közben olyan érzést tapasztalhat, mintha az autó túl élesen venné be a kanyart.
Kanyarodási szög
A kanyarodási szög beállításával finomíthatóak a csapterpesztés, kanyarodási szögeltérés és az utánfutás beállításai. Először a kormány egyenes állásánál végeznek méréseket, majd általában 20 fokkal jobbra és 20 fokkal balra tekerve folytatják az ellenőrzést.
Mennyi ideig tart a futómű állítása?
Az időtartam nagyságrendileg 30 perc és 2 óra között változik, átlagosan 1 óra elegendő a beállítások elvégzésére.